Thursday, September 8, 2011

Berhenti Merokok

Anda atau kenalan anda nak berhenti merokok? Dengan niat ikhlas kerana Allah, cuba lakukan seperti berikut:-
1) Picit tiap tiap hujung jari. Gunakan ibu jari dan ruas tengah jari telunjuk. Perokok biasanya terasa pedih menyengat apabila hujung jarinya dipicit. Itu tandanya anda telah melakukannya dengan betul, dan tenaga letrik yang dihantar melalui hujung saraf berkenaan mula bertindak membersihkan sel sel otak yang telah dicemari oleh nikotin dari asap rokok.
2) Tekan dengan hujung ibujari secara menegak keatas permukaan bahagian tapak tangan di bawah pangkal jari. Ini bertujuan membersihkan kecemaran yang telah menyelaputi rongga paru paru.
3) Ketika perut kosong (terutamanya sebelum sarapan dan sebelum tidur) lakukan "deep breathing". Tarik nafas panjang panjang hingga gelembung bahagian anggota perut.Dua sa'at berikutnya, kempiskan perut secara mengejut dan berombak berturutan 4 atau 5 kali meletuskan keluar udara kotor dari paru paru. Lakukan 3-5 kali setiap sesi.
4) Sentisa bawa bekal tablet vitamin 'c' yang yang dirumuskan dari bahan tumbuhan. Jangan beli yang murah.Rokok lagi mahal. Belilah yang berkualiti walau pun mahal sedikit. Apabila terasa nak merokok, hisap sebiji Bio C untuk hilangkan ketagihan.
5) Amalkan makan buah buahan dan sayuran/ulaman setiap hari.Lebih banyak lagi baik.
InsyaAllah hasilnya berkesan dalam tempoh tak lebih 3 bulan tanpa kesan sampingan yang sering ditakuti.

No comments: