Tuesday, September 6, 2011

Nak Kurangkan Berat Badan?

Dieting bukan cara yang berkesan untuk menurunkan berat badan! Apa perlunya kita "skip breakfast, lunch or dinner" atau kurangkan makan sehingga sanggup menahan lapar?
Untuk sarapan amalkan makan buah buahan - sehingga sekenyang kenyangnya pun tak apa. Minum jus buahan yang diperah segar, bukan susu atau jus yang telah dibotol atau ditinkan. Tembikai, nenas, pisang, durian-semuanya ok asalkan dimakan mantah. Tapi jangan diambil bersama makanan lain kerana cara ini akan menyebabkan kecemaran dalam perut.
Waktu rehat bolehlah mengambil makanan dan minuman yang ringan, asalkan kurang berminyak seperti roti canai dan mee goreng.
Makan tengahari dan makan malam jangan dikecualikan daripada rutin harian.Tapi...tapi...nak makan banyak pun silalah...cuma kadarnya lebihkan salad, ulam dan sup sayuran dalam setiap sajian. Belajarlah cara penyediaannya supaya anda sentiasa berselera.
Bagi penggemar makanan berprotin, kurangkan pengambilan daging, susu, telur, keju dan makanan berminyak, dan dihidang tak lebih sekali sehari.

No comments: